Packshots van gezichtsverzorging producten verbeteren(?)

Wanneer een klant naar mij toe komt om productfoto�s te laten maken is dat vaak omdat die (A) nog niet gemaakt zijn, of (B) niet goed genoeg zijn.

Maar soms komt het voor dat er niets mis is met de huidige foto�s, maar dat er toch nieuwe foto�s gemaakt moeten worden.
Bijvoorbeeld wanneer een leverancier van producten restricties oplegt aan retailers met betrekking tot het gebruik van de foto�s.
Een retailer wil zelf de fotografie in de hand hebben, en idealiter zichzelf onderscheiden van andere retailers door foto�s in eigen beheer te hebben.

De klant wil dus foto�s laten maken van het product dat ze verkopen en zijn niet ontevreden met de kwaliteit van de huidige foto�s, maar de huidige foto�s simpelweg �namaken� is ook geen optie. Niet alleen vanuit moreel oogpunt vind ik dat een probleem, het is ook vooral erg saai. Maar: de foto's moeten wel -net als de huidige foto�s- op een witte achtergrond staan en van voren gefotografeerd worden. Dat laat weinig mogelijkheden over om de foto�s anders (en liefst ook beter) te maken!
Toch heb ik dat geprobeerd met de producten van Het Hannah Huis, door een paar aspecten te veranderen ten opzichte van de bestaande foto�s:


Dit zijn de foto�s vanuit het merk Hannah zelf: echt prima foto�s, dus hoe kan dit verbeterd worden???

1: De nieuwe foto�s zijn allemaal vanuit dezelfde hoek geschoten

Een simpele aanpassing die er voor zorgt dat het geheel er wat overzichtelijker en professioneler uitziet, vooral op overzichtspagina�s bij webshops.

De nieuwe overzichtspagina

2: De nieuwe foto�s zijn zo belicht dat het gebruikte materiaal zichtbaar wordt op de foto.

Sommige flesjes zijn duidelijk gladder dan andere, en de glazen flesjes zijn een beetje doorzichtig zodat de inhoud duidelijker weergegeven wordt. Door licht uit verschillende hoeken te flitsen (in plaats van helemaal rondom zoals met een lichttent) sculptuur je het product met licht en schaduw zodat alle oppervlakken helder genoeg zijn, maar ook nog textuur en karakter behouden.



3: De nieuwe foto�s zijn realistischer nabewerkt.

Door de natuurlijke reflecties zo veel mogelijk proberen te behouden in plaats van het �namaken� van reflecties in Photoshop hebben de foto�s een �echter� uiterlijk. Reflecties namaken in Photoshop wordt vaak gedaan om tijd te besparen omdat reflecties veel werk zijn om te fotograferen/na te bewerken.
Zeker als je de foto�s gaat vergroten ga je dat verschil zien.
Kleine imperfecties vertellen de kijker dat het hier om een echt product gaat, geen computer rendering. Dat is iets waar ik sterk op probeer te letten, want in de zoektocht naar de 'perfecte' productfoto/reclamefoto is de tastbaarheid -het realisme- van het product steeds vaker het eerste slachtoffer.

Al met al een paar kleine maar significante veranderingen die de nieuwe foto�s een eigen uitstraling geven in plaats van een regelrechte kopie van de �oude� foto�s!