Bedrijfsfotografie: m�t of zonder flitsers?


  • Wat is het verschil tussen een bedrijfsreportage m�t en zonder flitsers?


Visuele stijl: de look

Bedrijfsfoto's die met flitsers worden gemaakt zien er vaak wat gelikter uit; meer een commerci�le look die het bedrijf van haar beste kant laat zien, terwijl reportages zonder flitser vaak natuurgetrouwer en down-to-earth zijn.
Beide technieken kunnen erg mooi zijn, het is maar net wat het beste bij het bedrijf past. Een reportage van een metaalbewerkingsbedrijf zou gebaat zijn bij foto's die toegankelijk zijn en de ware aard van de handwerkende werknemers laten zien, terwijl een luxe hotel juist zo chique mogelijk over wil komen.

Spontaan of staged

Sommige foto's k�n je gewoon niet in scene zetten, zoals een 'echt' moment tussen twee mensen, terwijl andere type foto's juist beter worden als er de tijd voor genomen wordt.
Wat voor soort foto's er nodig zijn (spontaan of 'staged') is de voornaamste factor bij de beslissing om met of zonder flitsers te gaan fotograferen.





Hoeveelheid foto's

Dit is een voor de hand liggende factor: een bedrijfsfotograaf kan veel meer foto's schieten zonder de restricties van kunstlicht, dus het vastleggen van een evenement wordt 'uit de hand' geschoten om zo honderden foto's af te kunnen leveren.
Voor het maken van promotionele foto's van een nieuw bedrijfspand zijn een handjevol foto's vaak voldoende, dus is er meer tijd per foto beschikbaar.


Beoogde gebruik

Over het algemeen zijn foto's die met behulp van flisters gemaakt zijn van hogere kwaliteit wanneer ze sterk uitvergroot worden. Een bedrijfsfoto voor op een grote banner of billboard kan daarom het beste in scene gezet worden en correct belicht worden zodat de foto er ook indrukwekkend uit ziet op levensgroot formaat.

Foto's zonder kunstlicht zien er dankzij moderne camera- en lenstechniek hartstikke mooi uit wanneer de foto niet groter geprint wordt dan een A4-formaat, bijvoorbeeld voor een bedrijfsmagazine of advertentie in een vakblad. Wanneer de foto echter uitvergroot wordt, komen de imperfecties duidelijk naar voren.

Kijk hieronder voor een voorbeeld waarbij een foto zonder flitsers is uitvergroot op realistisch formaat voor bijvoorbeeld een magazine, en een billboard-formaat ter vergelijking.



Ter vergelijking: een foto met flitsers genomen in hetzelfde scenario:




Met of zonder flitsers werken hangt dus sterk af van bovenstaande factoren, en een goede bedrijfsfotograaf kan mooie foto's leveren in beide scenario's.