Productfotografie: van goed naar beter (?)

Wanneer een klant naar mij toe komt om productfoto’s te laten maken is dat vaak omdat die (A) nog niet gemaakt zijn, of (B) niet goed genoeg zijn.
Maar soms komt het voor dat er niets mis is met de huidige foto’s, maar dat er toch nieuwe foto’s gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld wanneer een leverancier van producten restricties oplegt aan retailers met betrekking tot het gebruik van de foto’s. Een retailer wil zelf de fotografie in de hand hebben, en idealiter zichzelf onderscheiden van andere retailers door foto’s in eigen beheer te hebben.

De  klant wil dus foto’s laten maken van het product dat ze verkopen en zijn niet ontevreden met de kwaliteit van de huidige foto’s, maar de huidige foto’s simpelweg ‘namaken’ is ook geen optie.
Maar ze moeten wel -net als de huidige foto’s- op een witte achtergrond staan en van voren gefotografeerd worden. Dat laat weinig mogelijkheden over om de foto’s anders, en liefst ook beter te maken!

Toch heb ik dat geprobeerd met de producten van Het Hannah Huis, door een paar aspecten te veranderen ten opzichte van de bestaande foto’s:

huidige foto's
Dit zijn de foto’s vanuit het merk Hannah zelf: echt prima foto’s, dus hoe kan dit verbeterd worden???

1: De nieuwe foto’s zijn allemaal vanuit dezelfde hoek geschoten, wat er overzichtelijker en professioneler uitziet, vooral op overzichtspagina’s.
hannah1

2: De nieuwe foto’s zijn zo belicht dat het gebruikte materiaal zichtbaar wordt op de foto.
Sommige flesjes zijn duidelijk gladder dan andere, en de glazen flesjes zijn een beetje doorzichtig zodat de inhoud duidelijker weergegeven wordt.

productfotografie textuur
Materiaalgebruik productfotos
3: De nieuwe foto’s zijn realistischer nabewerkt. Door de natuurlijke reflecties zo veel mogelijk proberen te behouden in plaats van het ‘namaken’ van reflecties in Photoshop (wordt vaak gedaan om tijd te besparen) hebben de foto’s een ‘echter’ uiterlijk. Zeker als je de foto’s gaat vergroten ga je dat verschil zien. Kleine imperfecties vertellen de kijker dat het hier om een echt product gaat, geen computer rendering.Reflecties bij productfotografie
Al met al een paar kleine maar significante veranderingen die de nieuwe foto’s een eigen uitstraling geven in plaats van een regelrechte kopie van de ‘oude’ foto’s!

Laat een reactie achter! op November 12, 2014 geplaatst in Productfotografie

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Welkom! Mijn naam is Joop en ik ben een productfotograaf, interieurfotograaf en bedrijfsfotograaf. Voor mijn website, klik hier.

Recente posts

  • …een jaar later
  • Updates!
  • Bijzondere fietsen fotograferen op locatie
  • Food styling… FOOOOD!!!
  • Het eerste kwartaal zit er op!

Categorieën

  • Bedrijfsfotografie
  • Bedrijfsreportage
  • Food photography
  • Interieurfotografie
  • Lifestylefotografie
  • Modefotografie
  • Packshots
  • Persoonlijk
  • Productfotografie
  • Reclamefotografie
  • Reportagefotografie
  • Sportfotografie
  • Tips
  • Vakantie
  • Vastgoedfotografie
  • Woningfotografie

Tag cloud

2012 bedrijfsevenement bedrijfsfotograaf bedrijfsfotografie Bedrijfsreportage belichting Brabant buitenfoto's Den Bosch Eindhoven fashion foto's fotograaf fotografie fotoreportages interieur interieurfoto's interieurfotografie kiekjes Lifestyle mode nabewerking Nijmegen noord-brabant Oss packshots photoshop productfotograaf productfotografie productfotos reportage reportagefoto reportagefotografie Schaijk sfeerbeelden sfeerimpressie Tilburg tips Uden vakantie vakantiefoto's vastgoed Veghel woningfotograaf woningfotografie

Leuke blogs

  • Fstoppers – Behind the scenes
  • Joe McNally
  • John Keatley
  • Matt Silk
  • Windward Handmade

Vind mij hier

  • Bedrijfsfotograaf
  • Interieurfotografie
  • Packshots
  • Productfotografie
  • Reportagefotografie

Productfotograaf, interieurfotograaf (woningfotograaf) en bedrijfsfotograaf in Noord-Brabant; regio Oss, Den Bosch, Uden, Eindhoven en Nijmegen.
Tel. 0413-289282 | E-mail joop@morningroad.nl | © copyright 2010-2016 Morning Road - webdesign door Windward Made